by Using Mevlana’s Stories.
SEVENTH INTERNATIONAL LANGUAGE,
LITERATURE AND STYLISTICS CONFERENCE
IN THE YEAR OF RUMI
Organized by
PROMOTING CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING IN A FOREIGN LANGUAGE CLASS BY USING MEVLANA’S STORIES.
Abstract:
More and more often, the term global village is used to describe the world. Technologically, the greatest contributor to the globalization is the information technologies such as satellites, computers and the internet. These forms of communication make people more aware of their neighbors around the world. Through television and internet, we are exposed to many cultures. Despite the increasing communication among people of different nationalities, people have been divided in opposing groups. Because of the growing polarization in the world we are desperately in need of peace and understanding across cultures. One obvious place to promote cross-cultural awareness and understanding is language classes.
In this study, the researchers explore ways and strategies of promoting cross-cultural understanding in a foreign language class. They also present how Mevlana’s stories from Mesnevi have been exploited in a language learning class to develop sensitivity to others’ point of view and to promote cross-cultural understanding.
Key words: Cross-cultural understanding, Teaching culture in a foreign language class, Mevlana’s stories.
Başlık:
Bir yabancı dil sınıfında Mevlana’nın hikayelerini kullanarak kültürler arası anlayış ve hoşgörüyü geliştirmek.
Özet:
İletişim teknolojisindeki gelişmeler sayesinde farklı milliyetteki insanlar kolay bir şekilde birbirleriyle iletişim kurabiliyorlar ve dünya küresel bir köye dönüşmektedir. Kullanımı kolay iletişim araçlarına ve artan iletişime rağmen farklı kültürlerden insanlar arasında artan bir kutuplaşma vardır. Bu artan kutuplaşma yüzünden, dünyanın kültürler arası anlayışa ve hoşgörüye her zamankinden daha çok ihtiyacı vardır. Kültürel farklılıklara hoşgörünün geliştirilebileceği yerlerden bir tanesi de yabancı dil sınıflarıdır.
Bu çalışmada, yabancı dil sınıflarında kültürler arası hoşgörüyü geliştirmek için kullanılabilecek stratejiler ve yaklaşımlar ele alınmıştır. Ayrıca, bir yabancı dil sınıfında Mesnevi’deki hikayelerden yararlanılarak kültürler arası anlayışın ve duyarlılığın nasıl geliştirilebileceği gösterilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kültürler arası hoşgörü, Yabancı dil sınıfında kültür, Mevlana hikayeleri
No comments:
Post a Comment